Waarom is je mening zo belangrijk?

De New York Times Customer Insight Group heeft onlangs een onderzoek in drie fasen uitgevoerd, getiteld “The Psychology of Sharing”, ofwel waarom ervaringen delen, om te bepalen wat mensen motiveert om informatie en ervaringen online te delen. Inzicht in de factoren die het delen van content op het web stimuleren is waardevol voor online marketeers, social media-experts en zakenmensen in het algemeen.

De eerste fase van het onderzoek bestond uit persoonlijke interviews in New York, Chicago en San Francisco. De tweede fase van het onderzoek bestond uit een één week durend panel voor het delen van informatie. De laatste fase omvatte een enquête onder 2.500 online sharers en de identificatie en classificatie van sharers.

Waarom ervaringen delen? Delen is niet nieuw

Een van de deelnemers aan het onderzoek merkte op dat delen niet nieuw is; mensen hebben altijd informatie, gedachten en ideeën gedeeld. Hoe kan er anders een cultuur worden doorgegeven? Stelt je eens voor: familieclans van vroeger, die verhalen vertellen en hervertellen om informatie door te geven aan de jongere generaties. Nu we niet langer gebonden zijn aan het fysieke domein (potlood en papier), kunnen we in het informatietijdperk informatie delen:

  • meer inhoud

  • vaker

  • met meer mensen

  • sneller

De enorme verandering die het internet de wereld heeft gebracht, is nog steeds aan het ontluiken. Bedenk dat gebeurtenissen die ooit op papier werden opgenomen door journalisten om via de krant, radio of televisie aan het publiek te verspreiden, kunnen nu worden vastgelegd en geüpload of zelfs live worden gestreamd, zodat de hele wereld er binnen enkele seconden getuige van kan zijn. De informatie komt in een zuiverder vorm, waardoor mensen in staat zijn om voor zichzelf te denken.

Waarom ervaringen delen?

In de loop van het onderzoek werden verschillende belangrijke redenen voor het online delen van informatie geïdentificeerd. Waarom ervaringen delen?

  • om waardevolle en vermakelijke inhoud aan anderen te bieden

  • om onszelf te definiëren voor anderen…

  • om te groeien en relaties te voeden…

  • voor zelfontplooiing…

  • naar oorzaken of merken op de markt te brengen

Hoe het online delen van berichten te stimuleren

Als je een beroep doet op de motivatie om met elkaar in contact te komen – niet alleen met je merk – zul je het delen van informatie aanmoedigen. Hier zijn enkele tips om te onthouden wanneer je om antwoorden, berichten of andere online inhoud vraagt.

  • Houd het eenvoudig

  • een gevoel voor humor hebben…

  • een gevoel van urgentie te creëren

  • Vergeet niet dat je niet gewoon probeert om je inhoud één keer te delen. Je wilt dat het wordt gedeeld en vervolgens steeds opnieuw en opnieuw en opnieuw wordt gedeeld….