Veiligheid op de weg wordt steeds meer onder de aandacht gebracht. Door het toenemende verkeer wordt het drukker en dus… gevaarlijker! Uit cijfers, geconstateerd uit onderzoek van de ANWB, nemen ook het aantal files weer toe. Verkeersspecialist mr. Broekhuis: ‘We zien weer cijfers opdoemen die we maanden niet hebben gezien, met als uitschieter 623 kilometer aan files op 23 juni.” Door de drukte is het van belang sterke regels op te stellen om op die manier gevaarlijke situaties te voorkomen. De afgelopen jaren is de markt verrijkt met diverse apparatuur dat de veiligheid zal waarborgen, waaronder de achteruitrijcamera. Werking van de camera Een achteruitrijcamera spreekt voor zich. Op het moment dat een voertuig, dat voorzien is van een achteruitrijcamera, zich achteruit zal bewegen, zal de camera geactiveerd worden en ontvangt de bestuurder het beeld van de achteruitrijcamera draadloos. Dankzij de achteruitrijcamera kunnen al veel ongelukken voorkomen worden, denk bijvoorbeeld aan een kindje dat onverwachts achter de auto langs rent, wanneer u op het punt staat achteruit te rijden. De camera helpt de bestuurder bij het verkrijgen van meer inzicht op de situatie rondom het voertuig. Een achteruitrijcamera set kopen kan daardoor veel onnodige ongelukken voorkomen. Van groot belang In veel landen worden bestuurders gestimuleerd de veiligheid voorop te stellen. Wanneer ieder voertuig voorzien is van een achteruitrijcamera zullen er veel ongelukken voorkomen kunnen worden. Amerika zag het nut ervan in en stelde een plicht samen. Per 1 mei zal een achteruitrijcamera een verplicht onderdeel van de standaarduitrusting zijn op iedere nieuwe auto. De nieuwe wetgeving is niet zomaar ingevoerd. De actiegroep Advocates for Highway & Auto Safety jarenlang ontplooit heeft zich jaren ingezet om een regelgeving als deze in te voeren. De groep durfde te stellen dat een achteruitrijcamera een veiligheidsfeature zal vormen die levens zou kunnen redden. Zo komen er in Murica jaarlijks ruim 200 gewonden om door een onverwachts achteruitrijdend voertuig. De helft van dit aantal zijn kinderen onder de vijf jaar of ouderen boven de 70 jaar. De ouderen zijn in het algemeen het meest verantwoordelijk voor de ongelukken. Bij het invoeren van de wetgeving zou ruim 17% van de ongelukken voorkomen worden, maar binnen de groep van 70+ zal dit percentage ruim veertig zijn. |
http://vanzwitserland.nl |