UTR Echt
Image default
Business / Business Services

Tips voor een overzichtelijke administratie

Een administratie opzetten is helaas niet zo gemakkelijk als het klinkt. Als eenmanszaak of vof is de onderneming verplicht de administratie op te zetten en te laten controleren door de Belastingdienst.

Een onzorgvuldige administratie kan vervelende gevolgen brengen. Als de administratie geen duidelijk inzicht geeft van de aan- en verkopen, zal aangifte omzetbelasting, oftewel de btw-aangifte, niet ingevuld kunnen worden. Daarnaast zal de onderneming voordelige regelingen mislopen, zoals de kleineondernemersregeling rondom de btw. Om deze fouten te ontgaan, bevinden zich hieronder enkele tips voor een complete en overzichtelijke administratie.

Tijd is geld

Als startende onderneming is het belangrijk direct bij het opstarten van het bedrijf de administratie op te zetten. Ondernemers zijn wettelijk verplicht een goede administratie bij te houden vanaf de aard van het bedrijf en elk moment van de dag de administratie zichtbaar te maken. Het is dan ook cruciaal te starten met het opzetten van de administratie, zelfs als de onderneming nog niet gelanceerd is.

Vele experts geven de mogelijkheid de administratie uit te laten besteden. Orde in de administratie legt de basis van een goed bedrijf. Om de werknemers te behouden, is het belangrijk de salarisadministratie netjes en op tijd op te zetten. Voor hulp en ondersteuning staan HP adviseurs voor de ondernemingen klaar. Zij zullen de bedrijven naast de vertrouwde salarisservice en HR-software, ook juridisch advies op het gebied van personeelsmanagement bieden.

Bewaarplicht

Door de jaren heen zijn er enkele eisen opgesteld rondom de administratie. Zo heeft de Belastingdienst een bewaarplicht van zeven jaar ingediend, wel is het belangrijk het volgende te weten; voor onroerende zaken, denk aan de huur van een bedrijfspand, geldt een bewaarplicht van tien jaar.

Basisgegevens

De fiscus beschouwt enkele onderdelen als de basisonderdelen voor een zakelijke administratie. Dit zijn de volgende onderdelen;

  • Grootboek
  • Debiteuren- en crediteurenadministratie
  • Voorraadadministratie bij goederen
  • In- en verkoopadministratie
  • Indien van toepassing: de loonadministratie
http://economy.nl