Gezond(er) eten

Als je gezond wil gaan eten, zul je jezelf gezonde nieuwe gewoontes aan moeten leren en deze ook daadwerkelijk volhouden. Om af te vallen moet je natuurlijk niet alleen nieuwe gewoontes aanleren, maar ook je oude ongezonde gewoontes afleren. De meeste mensen nemen zich elk jaar weer voor om gezonder te eten, maar houden dit niet lang vol. Het is slim om met kleine stappen en realistische voornemens te beginnen. Maak een eetwissel, ruil iets ongezonds om voor iets gezonds. Ruil bijvoorbeeld chips om voor nootjes en witte pasta voor volkorenpasta.

Schijf van Vijf

Het is belangrijk om producten uit de Schijf van Vijf te eten. De vakken uit de Schijf van Vijf zijn: groente en fruit, smeer- en bereidingsvetten, vis, peulvruchten, zuivel, noten en ei, brood, graanproducten en aardappelen en als laatste vak dranken. Eet niet iedere dag hetzelfde en probeer iedere dag uit alle vakken voedingsmiddelen te eten. Als je iets wilt eten wat niet in de Schijf van Vijf staat probeer dan kleinere porties te eten. Als je chips in een bakje doet, in plaats van dat je uit een zak eet zal je een kleine portie eten. Het is belangrijk om voldoende te drinken. Drink iedere dag minstens 1,5 liter. Als je genoeg water, thee, melk of koffie drinkt heb je ook minder honger. Eet iedere dag minstens 250 gram groente en 2 stuks fruit. Het is goed voor je om voedingsvezels binnen te krijgen. Vezels zijn goed voor de spijsvertering en het cholesterolgehalte. Vezels zitten vooral in volkoren producten, maar ook groente en fruit bevatten veel vezels. Gezond eten kan ook hart- en vaatziekten voorkomen. Teveel verzadigd vet of transvet verhoogd het cholesterolgehalte in je bloed. Kies daarom voor producten met onverzadigde vetten, magere en halfvolle producten.

Gezonde snacks

Het is niet dat als je af wilt vallen en gezond wilt eten je niet meer mag snacken. Je moet alleen voor de gezonde snacks kiezen. Je kan zelf gezonde havermoutkoekjes maken, als het lukt om deze goed te maken kunnen gezonde havermoutkoekjes ook heel lekker zijn. Als gezonde havermoutkoekjes bakken voor jou als te veel moeite klinkt, kun je natuurlijk ook gewoon een stuk fruit pakken of een handvol nootjes.

https://makkelijkafvallen.nl/recepten/gezonde-havermoutkoekjes/