UTR Echt
Image default
Auto's en Motoren

Hoe werkt het aandrijfsysteem van een auto?

Het aandrijfsysteem is een van de belangrijkste onderdelen van elk motorvoertuig. Het is verantwoordelijk voor het overbrengen van kracht van de motor naar de wielen, waardoor de auto kan bewegen. Het begrijpen van hoe het aandrijfsysteem werkt en de verschillende beschikbare oplossingen is essentieel voor iedereen die geïnteresseerd is in auto’s of zijn voertuig beter wil begrijpen.

Belangrijkste onderdelen van het aandrijfsysteem

Het aandrijfsysteem van een auto bestaat uit verschillende basiscomponenten die samenwerken om de door de motor opgewekte kracht over te brengen naar de aangedreven wielen. De belangrijkste onderdelen van dit systeem zijn:

  • Motor: Het hart van elk voertuig, dat brandstof (benzine, diesel, elektriciteit, enz.) omzet in mechanische energie.
  • Versnellingsbak: Een transmissie die het mogelijk maakt om versnellingen te veranderen, waardoor het motortoerental kan worden aangepast aan de snelheid van de wielen. De versnellingsbak maakt ook achteruitrijden en het stoppen van het voertuig mogelijk zonder de motor uit te schakelen.
  • Koppeling: Een onderdeel dat de motor met de versnellingsbak verbindt en het mogelijk maakt om de kracht soepel over te brengen en de aandrijving los te koppelen, bijvoorbeeld tijdens het schakelen.
  • Aandrijfas: Een as die het koppel van de versnellingsbak naar de aandrijfas of rechtstreeks naar de wielen overbrengt (afhankelijk van het type aandrijving).
  • Aandrijfas: Een element dat het koppel van de aandrijfas naar de aandrijfassen overbrengt, die de wielen aandrijven.
  • Aandrijfassen: Aandrijfassen die de kracht van de aandrijfas rechtstreeks naar de wielen van het voertuig overbrengen.

Soorten aandrijfsystemen

Afhankelijk van de constructie van het voertuig en het doel, kunnen aandrijfsystemen van elkaar verschillen. Hier zijn de meest voorkomende soorten aandrijfsystemen in auto’s:

Voorwielaandrijving (FWD – Front Wheel Drive)

In dit systeem wordt de aandrijving overgebracht naar de voorwielen. De motor en versnellingsbak zijn meestal dwars gemonteerd in het voorste gedeelte van het voertuig. Dit systeem wordt het meest gebruikt in personenauto’s omdat het relatief eenvoudig is in de constructie, meer ruimte in de cabine biedt en betere rijeigenschappen op een glad wegdek heeft. Voorwielaandrijving is ook efficiënter in het brandstofverbruik dankzij minder mechanische verliezen.

Achterwielaandrijving (RWD – Rear Wheel Drive)

In het achterwielaandrijvingssysteem wordt de kracht overgebracht op de achterwielen van het voertuig. De motor is meestal in lengterichting aan de voorkant van het voertuig gemonteerd, en het koppel wordt via de aandrijfas naar de achteras overgebracht. Dit systeem is kenmerkend voor sportauto’s en luxevoertuigen omdat het een betere gewichtsverdeling biedt en daardoor betere rijeigenschappen, vooral tijdens dynamisch rijden. Echter, achterwielaandrijving kan minder stabiel zijn op een glad wegdek.

Vierwielaandrijving (4WD – Four Wheel Drive of AWD – All Wheel Drive)

Vierwielaandrijving kan verschillende vormen aannemen. In het geval van 4WD hebben we te maken met een systeem dat het mogelijk maakt om handmatig vierwielaandrijving in te schakelen, wat vooral nuttig is in moeilijke terreincondities. AWD daarentegen is een systeem dat het koppel automatisch verdeelt over alle wielen, wat de tractie en stabiliteit van het voertuig vergroot. Dit type aandrijving wordt zowel in terreinwagens als in personenauto’s gebruikt, die maximale grip onder alle omstandigheden moeten bieden.

Hybride aandrijving

In het hybride systeem gebruikt het voertuig twee krachtbronnen: een verbrandingsmotor en een elektrische motor. Dit type aandrijving maakt efficiënter brandstofverbruik en vermindering van de uitstoot van uitlaatgassen mogelijk. Afhankelijk van de constructie kan hybride aandrijving kracht overbrengen op de voorwielen, achterwielen of alle wielen. Er zijn verschillende configuraties van hybride systemen, zoals parallelle, seriële of plug-in hybriden, die het mogelijk maken om de batterijen via een stopcontact op te laden.

Elektrische aandrijving

Bij elektrische voertuigen is het aandrijfsysteem aanzienlijk vereenvoudigd in vergelijking met traditionele verbrandingsvoertuigen. De elektrische motor, die meestal direct bij de aandrijfas is geplaatst, brengt het koppel rechtstreeks over op de wielen. Omdat er geen versnellingsbak of koppeling nodig is, is de elektrische aandrijving energie-efficiënter, stiller en minder complex in gebruik.

Meest voorkomende storingen in het aandrijfsysteem en hun oorzaken

Het aandrijfsysteem is vanwege zijn complexiteit en belang voor het correct functioneren van het voertuig vatbaar voor verschillende storingen. Hier zijn de meest voorkomende storingen en hun oorzaken:

Slijtage van de koppeling:

Symptomen: Slippen van de koppeling, moeilijkheden bij het schakelen, onaangename geur tijdens het rijden.

Oorzaken: Slijtage van het frictiemateriaal van de koppelingsplaat, intensief gebruik van het voertuig, rijden met ingetrapt koppelingspedaal, lekken in het hydraulische systeem.

Storingen in de versnellingsbak

Symptomen: Moeilijkheden bij het schakelen, geluiden afkomstig van de versnellingsbak, trillingen van het voertuig tijdens het rijden.

Oorzaken: Onjuiste smering, slijtage van synchronisatoren, mechanische schade, onjuist gebruik van het voertuig, zoals plotselinge schakelingen zonder de koppeling in te trappen.

Beschadiging van de aandrijfas

Symptomen: Trillingen tijdens het rijden, geluiden, problemen met de aandrijving op de achteras (in het geval van achterwielaandrijving).

Oorzaken: Beschadiging van de koppelingen van de aandrijfas, overmatige belasting van het aandrijfsysteem, corrosie van onderdelen.

Slijtage van de aandrijfassen

Symptomen: Klappen en knallen tijdens het draaien, ongelijkmatige werking van de aandrijving, voelbare speling in het aandrijfsysteem.

Oorzaken: Slijtage van homokinetische koppelingen, beschadiging van de koppelingbeschermers, gebrek aan smering.

Problemen met de aandrijfas

Symptomen: Geluid tijdens het versnellen of vertragen, trillingen, ongelijkmatige verdeling van de kracht op de wielen.

Oorzaken: Slijtage van tandwielen in het differentieel, problemen met lagers, onjuiste smering, mechanische slijtage.

Storingen in 4WD- en AWD-systemen

Symptomen: Problemen met het inschakelen van de vierwielaandrijving, geluid tijdens het rijden, ongelijkmatige tractie.

Oorzaken: Problemen met het elektronisch systeem dat de aandrijving regelt, beschadiging van meerplaatse koppelingen, mechanische slijtage van componenten.

Storingen in hybride en elektrische systemen

Symptomen: Afname van het rijbereik, problemen met de elektrische aandrijving, onmogelijkheid om de bedrijfsmodi te schakelen.

Oorzaken: Slijtage van de batterij, problemen met de omvormer, storingen in het energiebeheersysteem, problemen met de koeling van het aandrijfsysteem.

Voor- en nadelen van verschillende aandrijfsystemen

Elk van de genoemde aandrijfsystemen heeft zijn voor- en nadelen, die van invloed zijn op hun toepassing in verschillende soorten voertuigen.

Voorwielaandrijving

Voordelen: Eenvoudige constructie, meer ruimte in de cabine, betere rijeigenschappen op een glad wegdek, lager brandstofverbruik. Nadelen: Slechtere gewichtsverdeling, minder dynamische rijeigenschappen.

Achterwielaandrijving

Voordelen: Betere gewichtsverdeling, grotere rijdynamiek, betere tractie bij hoge snelheden. Nadelen: Minder stabiel op een glad wegdek, hoger brandstofverbruik.

Vierwielaandrijving

Voordelen: Verhoogde tractie en stabiliteit, mogelijkheid om te rijden in moeilijke terreinomstandigheden. Nadelen: Verhoogd brandstofverbruik, complexere constructie.

Hybride aandrijving

Voordelen: Efficiënt brandstofverbruik, lagere uitstoot van uitlaatgassen, mogelijkheid om alleen op de elektrische motor te rijden. Nadelen: Hogere voertuigprijs, meer gewicht, complexer systeem.

Elektrische aandrijving

Voordelen: Eenvoudige constructie, hoge energie-efficiëntie, geen uitstoot van uitlaatgassen. Nadelen: Beperkt rijbereik, langere laadtijd, hoge productiekosten van accu’s.

Het aandrijfsysteem is een van de belangrijkste constructieve elementen van elke auto, dat niet alleen de manier bepaalt waarop het voertuig zich op de weg voortbeweegt, maar ook de rijeigenschappen, het brandstofverbruik en het rijcomfort. De keuze voor het juiste aandrijfsysteem hangt af van vele factoren, zoals het doel van het voertuig, de verwachtingen van de gebruiker en de omstandigheden waarin de auto zal worden gebruikt. Ongeacht het type aandrijving, helpt inzicht in de werking en mogelijke storingen bij het beter onderhouden van het voertuig en het bewust maken van keuzes bij de aanschaf van een nieuwe auto. Zorg voor regelmatige onderhoudsbeurten en correct gebruik van het voertuig kan de levensduur van het aandrijfsysteem aanzienlijk verlengen en het risico op dure reparaties verminderen.

Aandrijfsysteemonderdelen voor uw auto online bij Motointegrator

Of het nu gaat om aandrijfassen, koppelingen, koppelingsslijtdelen, transmissieonderdelen of differentiëlen – bij Motointegrator.be vindt u alle auto-onderdelen voor het aandrijfsysteem van uw auto van de hoogste kwaliteit en tegen lage prijzen. Motointegrator biedt de hoogste kwaliteit voor de beste prijzen. Bovendien kenmerkt het assortiment zich door de diversiteit aan merken: er worden auto-onderdelen voor aandrijving verkocht van merken als Bosch, Valeo, Yamato en vele andere bekende fabrikanten.