Lewis Hamilton verwoordde het treffend bij GP Today nieuws over Hamilton: ‘cash is king in de formule 1′. De populairste autosport in de wereld geeft astronomische bedragen uit waar de gewone man van duizelt. Deze notoire auto sporttak is peperduur om eraan deel te nemen. Of je nu een team runt, een F1 piloot bent of een rasechte racefanaat. Alles draait om geld, massa’s geld. Heel verwonderlijk is het niet dat de snelste auto’s op deze aardbol ook een hoog kostenplaatje hebben. Om maar meteen met de deur in huis te vallen. Elke F1 bolide wordt ruw geschat op 400 miljoen dollar. Een goedkope autoverzekering afsluiten voor Max Verstappen of Lewis Hamilton is in feite alleen maar wishful thinking. De kostprijs van een F1 auto ruw ingeschatHet prijskaartje van een F1 bolide bedraagt plusminus 14 miljoen voor elk team. In deze geschatte prijs zijn alleen maar de hoofdcomponenten van een F1 racewagen inbegrepen. Daarnaast moet je nog de engineering ontwerpkosten bijtellen. Hoeveel die uitgaven zijn is moeilijk in te schatten en hangt af van team tot team. Heel veel teams trachten ook het totaalplaatje van een F1 auto te maskeren om zo torenhoge boetes van de FIA te voorkomen. Formule 1 constructeurs zijn enkel maar transparant over de prijzen van een motor. Motorblok is het duurste onderdeel van een F1 bolideF1 auto’s hebben een robuuste motor die hoge snelheden ontwikkelen. De kostprijs ligt rond de 10 miljoen euro. Hoewel de motoren dan wel het belangrijkste onderdeel vormen van een F1 auto, bestaat de racewagen ook nog uit andere belangrijke componenten. Denk maar aan de voor- en achtervleugels die al gauw plus minus 500.000 dollar kosten. Het stuurwiel is redelijk goedkoop met 50.000 dollar. Een brandstofopslag is niet duurder dan 1000 euro. De versnellingsbak als cruciaal onderdeelEen F1 versnellingsbak is niet het eerste, het beste auto onderdeel. Het zijn hoogtechnologische semi-automatische versnellingsbakken die naadloos moeten kunnen schakelen. De dag van vandaag wordt zo’n F1 versnellingsbak rond de 500.000 euro ingeschat. Bovendien bestaat het chassis uit koolstofvezel en wordt geraamd op 600.000 euro. Het mag duidelijk zijn dat een F1 auto in elkaar knutselen een bom geld kost. Geen enkel team stelt het op prijs wanneer een piloot crasht met zijn bolide en in de vangrails terecht komt. Ook al blijft de opgelopen averij in de meeste gevallen beperkt tot blikschade.
|