Bestemmingspagina’s. Wanneer, waarom en hoe ze te gebruiken?

Moderne online promotiestrategieën omvatten veel technieken en methoden om de efficiëntie te vergroten. Een van de promotietools waarmee meerdere doelen tegelijk worden behaald, is de zogenaamde landingspagina, oftewel Landing Page (LP). Veel bedrijven besteden aandacht aan hun oprichting en ontwikkeling en behalen uitstekende resultaten. Een landingspagina is een webpagina waarvan het belangrijkste doel is om een ​​bezoeker aan te moedigen een specifieke actie te ondernemen. Deze actie kan bestaan ​​uit het kopen van een product, het bestellen van een dienst, het inschrijven of registreren op de site. Een competente benadering voor het ontwikkelen van een bestemmingspagina impliceert altijd een diepe duik in het bedrijf. De promopagina moet een effectieve structuur hebben die is aangepast aan een specifiek bedrijf, duidelijk de afstand tot concurrenten aangeven, een uniek verkoopvoorstel presenteren en de pijn van de klant identificeren en sluiten.

Landingspagina structuur

Aan deze eisen kan niet altijd worden voldaan. Er zijn niches en producten waarvoor de bestemmingspagina helemaal niet werkt, omdat dit een merkbaar onrendabel project is, of het kan erg slecht werken. Hoe weet u of een bestemmingspagina uw bedrijf kan helpen, wat zijn de kenmerken van dit type site en hoe u de juiste structuur kunt opbouwen?

Verschillen tussen een landingspagina en een website van één pagina

Velen maken sites van één pagina, iets tussen een promopagina en een volwaardige site, en noemen ze bestemmingspagina’s. Dit is niet helemaal correct, hoewel dergelijke hybride producten ook erg effectief kunnen zijn. Maar het feit is dat de site altijd een onafhankelijke bron is en de LP een call-to-action-bestemmingspagina is. Dat wil zeggen dat het, in tegenstelling tot een website, ergens naartoe leidt en er slechts een deel van kan zijn, en geen onafhankelijke bron. Een ander belangrijk verschil is dat de bestemmingspagina de aandacht van de gebruiker altijd op de conversieactie richt. Hoewel een site van één pagina veel punten beslaat, presenteert deze bijvoorbeeld een bedrijf en een hele reeks diensten.

Bestemmingspagina’s worden alleen gebruikt voor:

  • de verkoop van een specifiek product of dienst;
  • aankondiging van een evenement;
  • verzamelen van bezoekersgegevens.

Het doel van de bestemmingspagina is om alleen betaald verkeer te verzamelen, dat voornamelijk via contextuele advertenties wordt geleid. Verkeer kan ook afkomstig zijn van sociale netwerken, videodiensten en e-mailnieuwsbrieven. Het promoten van bestemmingspagina’s met behulp van SEO-optimalisatiemethoden is niet effectief, maar kan in combinatie met andere methoden worden gebruikt.

Bestemmingspagina verkeersbronnen

De doelgroep die zich op zo’n site bevindt, is over het algemeen warm, omdat deze eerder in de regel interesse toonde in een product of dienst. Op basis hiervan moet de landingspagina dit product of dienst zo presenteren dat de gebruiker zo snel mogelijk van interesse naar conversie gaat. Dit wordt bereikt door de strikt geverifieerde ontwikkeling van de bestemmingspagina-structuur.

Structuur van bestemmingspagina’s

Eenvoud van presenteren is op veel gebieden een zeer belangrijke kwaliteit. Albert Einstein, die sprak over de meest geprefereerde vorm van het presenteren van wetenschappelijke ideeën, zei: “Alles moet zo eenvoudig mogelijk worden vermeld, maar niet eenvoudiger.”

Dit citaat is uitermate relevant voor het bouwen van moderne sites in het algemeen en voor de ontwikkeling van landingspagina in het bijzonder. Hoe moeilijker het pad van de gebruiker naar de conversieactie is, hoe groter de kans dat hij er niet bij komt.

Geschatte algemene structuur van bestemmingspagina’s

Het gebruik van een verscheidenheid aan grafische afbeeldingen, gedetailleerde beschrijvingen, videopresentaties, GIF-animaties, promotiecodes, recensies en andere hulpelementen wordt aangemoedigd als ze zo zijn gebouwd en toegepast dat ze de interesse van de bezoeker opwarmen en hem neigen tot impulsieve conversieacties.

De conceptuele kenmerken van bestemmingspagina’s zijn onder meer:

  • Compleet gebrek aan navigatie. Alle inhoud staat op één pagina, de toegang tot de onderdelen wordt uitgevoerd door middel van scrollen. Tegelijkertijd wordt de mogelijkheid om de gerichte actie uit te voeren overal op de pagina opgeslagen.
  • Slechts één gerichte aanbieding. Geen informatie om af te leiden van de hoofdzin.
  • Presentatie van gecomprimeerde inhoud. Kort, duidelijk en redelijk.

We hebben de algemene principes beschreven voor het bouwen van een LP-verkoopstructuur. In feite vereist elk specifiek geval een individuele aanpak, die de taak van de bestemmingspagina, de behoeften van de doelgroep, het bedrijfsgebied en nog veel meer bepaalt.

Bestemmingspagina zal niet verkopen als

Als er verkeer naar de bestemmingspagina is, maar er is geen verkoop, dan is er iets mis mee. De onderstaande checklist helpt u te letten op de belangrijkste punten die voorkomen dat u bezoekers omzet in verkopen:

  • Slechte USP en vaag bod. Als uw aanbod niet verschilt van dat van uw concurrenten, dan kunt u rekenen op verkoop en wellicht op geluk.
  • Niet voor de hand liggende voordelen. Leg de cliënt duidelijk uit waarom hij voor jou moet kiezen. Welke voordelen heeft de klant van het product zelf en van de samenwerking met jou? Als je een speciaal voordeel hebt, is het logisch om er een apart gebied voor te markeren en erop te focussen.
  • Leg bezoekers duidelijk uit waarom ze contact met u moeten opnemen
  • Geen prijzen. Als uw prijzen te hoog zijn, probeer ze dan te rechtvaardigen. Als de prijsstelling complex is, leg het dan uit. Maar verberg nooit de prijzen en hoop nooit dat de gebruiker ze via een telefoontje of een andere extra inspanning wil weten.
  • Prijzen moeten worden uitgelegd, niet verborgen
  • Veel producten / diensten. Onthoud dat 1 bestemmingspagina 1 type product of dienst is. Het is niet nodig om te verkopen voor LP en de bouw van huizen, en de bouw van baden en airconditioners.
  • Niet geloofwaardig. De gebruiker moet begrijpen dat u een respectabele verkoper bent en dat hij in samenwerking met u niet zal worden misleid. Om dit te doen, moet u op de bestemmingspagina elementen plaatsen die vertrouwen wekken, bijvoorbeeld een werkschema, recensies, dankbrieven, cases en dergelijke.
  • Onbegrijpelijk aanmeldingsformulier. Zorg ervoor dat de aanvraag via het aanvraagformulier op de site geen problemen oplevert voor gebruikers. Probeer zo min mogelijk velden in te vullen.

Wanneer een bedrijf een bestemmingspagina nodig heeft

Zakelijke taken die effectief kunnen worden opgelost door bestemmingspagina’s te maken, zijn onder meer:

Een specifiek product / dienst verkopen

In een grote online winkel is het moeilijk om de aandacht van de gebruiker op één product te richten. De bestemmingspagina is zo ontworpen dat deze de aandacht trekt voor een bepaald product, waardoor de verkoop toeneemt. Een vakkundig gebouwde structuur voor een specifiek product stelt u in staat het op de meest winstgevende manier te presenteren. Daarom maken veel bedrijven bij het uitbrengen van een nieuw product er vaak een aparte promopagina voor.

Contacten verzamelen

Een van de belangrijkste taken van een landingspagina is het verzamelen van leads voor de daaropvolgende verwerking. Met behulp van de contactendatabase kunt u e-mails versturen met uitnodigingen voor webinars, nieuws over aankomende evenementen, presentaties van nieuwe producten en diensten.

Het is natuurlijk de moeite waard om te beseffen dat niemand zijn gegevens zomaar aan u zal overlaten. Ze moeten worden ingewisseld voor iets nuttigs en interessants, bijvoorbeeld:

  • kortingsbon;
  • gratis testtoegang tot elke dienst;
  • eBook;
  • podcast;
  • presentatie;
  • video;
  • nieuwsbrief met interessante artikelen.

De pagina nodigt je uit om je contacten achter te laten om een ​​nuttige video te bekijken

Evenement presentatie

Promotiepagina’s zijn zeer effectief bij het houden van grote promoties of het informeren over evenementen. Dit kunnen aankondigingen zijn van evenementen – conferenties, webinars, concerten, enz. In dit geval moet u speciale aandacht besteden aan de grafische elementen en aan het ontwerp werken.

Testen

Dankzij de landingspagina kunt u ontdekken hoe interessant uw doelgroep een bepaald nieuw product is, zonder het op grote schaal in productie te nemen. Maak gewoon een bestemmingspagina, waarin u alle functies van het nieuwe voorstel beschrijft, en test, en verwijs enkele van uw gebruikers daarnaartoe. Daarna blijft het alleen om het gedrag en de conversie te analyseren, conclusies te trekken en na te denken over de vooruitzichten van uw ideeën. Een bestemmingspagina kan bijvoorbeeld een effectieve assistent zijn bij het ontwikkelen van een nieuwe marketingcampagne.

Wanneer is een landingspagina niet nodig?

Al uit het bovenstaande kunt u begrijpen dat een bestemmingspagina verre van een universele tool is en volledig nutteloos kan zijn. Laten we eens kijken naar de gevallen waarin het maken van een bestemmingspagina niet gerechtvaardigd is:

Een breed scala aan. De bestemmingspagina heeft betrekking op de neiging om aankopen te stimuleren. De verscheidenheid aan voorstellen zet u aan het denken over de keuze, en daardoor vertraagt ​​u een besluit. De prospect kan de pagina gewoon verlaten om over dingen na te denken. Als gevolg hiervan kan hij afkoelen of u helemaal vergeten, en zal het moeilijk zijn om hem aan uw voorstel te herinneren.

Een heel complex product. Zeer complexe producten worden hier en nu niet gekocht. Ze vereisen een zorgvuldige controle, wat onmogelijk is met een bestemmingspagina. Hun voordelen en mogelijkheden worden in de regel verduidelijkt tijdens langdurig overleg.

De taak is om de reputatie te vergroten. Het is veel effectiever om in blogformaat te praten over hoe u zich ontwikkelt, over uw vooruitzichten en plannen voor de toekomst.

Conclusies

We hebben de basisprincipes beschreven die u zullen helpen begrijpen dat bestemmingspagina in de eerste plaats moet worden beschouwd als een van de promotietools. Tools hebben altijd zeer specifieke applicatietaken en zijn het meest bruikbaar, precies wanneer ze worden gebruikt voor het beoogde doel. Niet-standaard use-cases kunnen niet alleen ondoeltreffend blijken te zijn, maar ook schade veroorzaken. Dat wil zeggen, een bestemmingspagina kan zowel de verkoop aanzienlijk verhogen als deze naar nul drijven.

Daarom vereist de ontwikkeling ervan een uiterst verantwoorde aanpak. Als je een landingspagina nodig hebt voor langdurige verkoop, dan is het beter om de ontwikkeling ervan in een webstudio of bij een goede freelancer te bestellen. Als u een project nodig heeft voor een start-up of analyse van uw bedrijf, doelgroep, dan kunt u overwegen om te ontwikkelen met de hulp van online ontwerpers, freelancers met weinig ervaring, of een landingspagina te kopen op een kant-en-klaar sjabloon. Alleen in dit geval moet u begrijpen dat als u meer bezoekers wilt trekken en uw winst wilt vergroten, dergelijke opties niet effectief zijn en u in de toekomst een unieke verkopende bestemmingspagina moet ontwikkelen om het beste resultaat te krijgen.

Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden.

E-mail: info@webdevelopmentapp.com

BE: +32 499 41 46 24

Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie

website ontwerpen

https://webdevelopmentapp.com/nl/