Waarom zou je je bedrijfskleding laten bedrukken?

Er zijn ontzettend veel bedrijven in Nederland. Nederland is een land dat bol staat van bedrijven en ondernemers. De handelsgeest zit in de Nederlander. Balkenende zou zeggen: er is sprake van de VOC mentaliteit. Nederland kent een zeer krachtige concurrerende economie, zelfs de meest krachtige van de wereld. Voor bedrijven is het nodig om een eigen identiteit en propositie neer te zetten. Voor de buitenwereld moet je herkenbaar zijn als bedrijf. Het meest herkenbare en identificeerbare kenmerk van een bedrijf is het bedrijfslogo. Hiermee herkennen anderen jouw bedrijf. Het is daardoor van groot belang om je eigen merkidentiteit uit te dragen binnen al je communicatie uitingen. Dit gaat verder dan het aankopen van promotiematerialen die voor pr en sponsoring worden gebruikt. Een niet te onderschatten promotiemateriaal voor internal branding is de eigen bedrijfskleding. Uniforme bedrijfskleding geeft een totaal aan voordelen aan je bedrijf mee. Welke dit zijn lees je in dit artikel.

Waarom bedrijfskleding kopen en bedrukken?

Het is aan te raden om wanneer je bedrijfskleding koopt, deze te laten bedrukken. Het bedrukken van kleding met jouw bedrijfslogo en eventueel andere symbolen die passen binnen jouw merk, hebben een tal van voordelen. Zoals al eerder besproken, is herkenbaarheid er hier één van. Met uniforme bedrijfskleding met logo, herkennen collega’s elkaar. Ze zien dat ze voor hetzelfde bedrijf werken. Wanneer er een postbezorger komt of er een meeting plaatsvindt, is het direct duidelijk wie bij het bedrijf hoort en je collega’s zijn. Erg handig bij grote bedrijven, waarbij je je directe collega’s niet allemaal ziet of op andere locaties kunnen werken.

Gelijkwaardigheid en gevoel van saamhorigheid

Bedrukte bedrijfskleding zorgt ervoor dat iedereen zich gelijkwaardig aan elkaar voelt. In persoonlijke kleding, kunnen verschillen in rijkdom of klasse zichtbaar worden. Dit werkt door in het onbewuste, waardoor collega’s minder geneigd zullen zijn om goed met elkaar samen te werken. Omdat kleding bijdraagt aan identiteit, zullen mensen zich veelal optrekken aan andere mensen die dezelfde kledingstijl hebben. Door uniforme kleding, voorkom je dit fenomeen. En zullen de medewerkers uit alle lagen van de bevolking makkelijker met elkaar samenwerken. Bij veel bedrijven zien wij dat managers vaak niet meedoen aan de bedrijfskleding. Alhoewel het belangrijk is voor de herkenbaarheid dat het een manager is, raden wij aan om de kleding van de managers ook af te stemmen op de kleding van het operationeel personeel. Op deze manier voelen alle medewerkers zich meer met de managementlaag verbonden. En blijf je wel representatief tegenover je klanten en andere stakeholders. Bedrukte, uniforme bedrijfskleding zorgt voor een eenheid. Die meer voor elkaar door het vuur wil gaan.

Representativiteit naar de buitenwereld

Naast internal branding, is uniforme kleding ook goed voor uw uitstraling naar de buitenwereld. Het zorgt voor herkenbaarheid. Zo weten anderen van het bedrijf af en wordt de kans verhoogt dat mensen weer zaken willen doen door de herkenbaarheid. Het is bewezen dat mensen graag zaken doen met bedrijven die ze vertrouwen. Bedrijfskleding levert een bijdrage in het creëren van dit vertrouwen. 

Verlagen van ziekteverzuim

Door te investeren in bedrijfskleding met eigen logo, wordt het ziekteverzuim tevens indirect verlaagd. Wanneer er een goede werksfeer wordt gecreëerd waarin mensen zich gelijkwaardig aan elkaar voelen, is een lager ziekteverzuim te verwachten. Wanneer je werkzaam bent in een sector waar er kledingvoorschriften zijn, zorgt de bedrijfskleding ook direct voor een veiligere werkomgeving. Waardoor het ziekteverzuim ook lager zal uitvallen.

Denk na over het bedrukken van bedrijfskleding

Je bedrijfskleding laten bedrukken vergt wat bedenktijd om te bepalen welke bedrijfskleding ideaal is voor het bedrijf waarvoor je werkt. Waar het vanzelfsprekend is om het bedrijfslogo en de bedrijfsnaam te laten bedrukken, zijn er een tal van andere mogelijkheden. Wil je bijvoorbeeld de kleding laten personaliseren met ieders naam erop? Of de functie die iemand uitoefent, zodat dit voor nog snellere herkenbaarheid zorgt? Contactgegevens waarop je deze persoon kunt bereiken? Het kan allemaal. 

Ook dien je goed na te denken over de kleurkeuze. Die moet passen bij je bedrijfslogo en de uitstraling van je corporate identiteit, zoals je website bijvoorbeeld. De kleding kleuren dienen voldoende te contrasteren, zodat de herkenbaarheid hoog is. Een goede pasvorm uitkiezen is tevens erg verstandig. Zorg ervoor dat iedereen prettig in de bedrijfskleding die je uitkiest kan werken. Van man tot vrouw, jong tot oud en dik tot dun. Check bij je personeel wat de juiste maat voor iedereen zou zijn. Het komt namelijk onprofessioneel over wanneer je medewerkers rondlopen in bedrijfskleding die te klein of groot uitvalt. Versleten kleding kun je het beste direct vervangen. Anders geeft dit ook een negatieve uitstraling af aan anderen en werken medewerkers met versleten kleding minder prettig in deze kleding.

Heb jij aanvullende redenen waarom je bedrijfskleding zou laten bedrukken? Wij horen het graag.