UTR Echt
Image default
Vervoer en transport

Old school cool: cafe racers zijn het helemaal

Door de jaren heen zijn er veel verschillende trends geweest in de wereld van de motorfietsen maar één trend blijkt wel zeer hardnekkig en is ook in het laatste decennium volledig opgebloeid. Ik heb het hier natuurlijk over de cafe racers. De stijlvolle, vintage ogende snelheidsmonsters die we kennen als cafe racers zijn tegenwoordig niet uit het straatbeeld weg te slaan. Vrijwel iedere motor fabrikant waagt zich er tegenwoordig aan om een motor in de cafe racer style van weleer uit te brengen. Een goed voorbeeld hiervan is natuurlijk de Ducati Scrambler. Ook buiten de fabrieken van de grote motor producenten worden er in schuurtjes en professionele garages veel cafe racers gebouwd. De ene na de andere motor uit de bmw k series of r100 motor wordt omgebouwd tot cafe racer. Hoewel deze motoren duidelijk een hommage zijn aan oudere tijden is niet bij iedereen bekend waar cafe racers vandaan komen. Lees verder om meer te leren over de geschiedenis van de cafe racer.

Wat zijn cafe racers?

Oorspronkelijk zijn cafe racers straatmotoren die zo gemodificeerd zijn dat je er mee kan racen maar dat je er ook nog gewoon op straat mee mag rijden. Om de motoren sneller te maken worden ze vaak gestript van alles wat niet noodzakelijk is. Ook wordt er vaak een lichtere tank opgezet, wordt het stuur verlaagd en wordt er een sportieve uitlaat opgezet. Oorspronkelijk was dit allemaal om de race prestaties van de motoren te verbeteren maar tegenwoordig wordt dit vooral gedaan om de klassieke cafe racer look na te bootsen. Onder de wat bredere term ‘cafe racer’ vallen ook nog een aantal subcategorieën. Deze subcategorieën zijn de scrambler, de tracker en de brat. De scrambler is een straatmotor die gemodificeerd is om ook off road op ruig terrein te kunnen rijden. De tracker is net als de scrambler een off road motor alleen verschilt het van de scrambler omdat de tracker vooral bedoeld is voor op een vlak, rond ‘dirt track’ te racen. De tracker is in de praktijk iets smaller dan de scrambler. De brat is een iets minder sportieve versie van de cafe racer, dit komt doordat de bestuurder iets meer recht op zit op deze stijl motor. Tegenwoordig zijn de cafe racers iets minder wilde motoren en wordt er meer rekening gehouden met veiligheid en geluidsoverlast. Zo kun je tegenwoordig bijvoorbeeld een decibel killer kopen om de uitlaat minder lawaaierig te maken.  

Waar komen cafe racers vandaan?

De eerste cafe racers komen zijn gebouwd in het Verenigd Koninkrijk in de jaren 50. De cafe racers zijn eigenlijk geboren uit de subcultuur rond de rock n roll muziek. De snelle en ruige rock muziek uit die tijd trok een bepaald type publiek aan dat wel hield van een snelle en stoere levensstijl. Beïnvloed door de muziek zijn in deze subcultuur jongeren motoren gaan modificeren om ze nog sneller te maken om vervolgens tegen elkaar te kunnen racen. De naam cafe racer is ontstaan omdat de groepen jongeren vaak op hun motoren naar de cafés kwamen om daar buiten rond te gaan hangen. Rondom die cafés waren ze op zoek naar snelle motoren om tegen te racen. En dus is de term ‘cafe racer’ geboren. Een andere bijnaam voor deze jongeren was ‘ton-up boys’. ‘Doing the ton’ was in die tijd straattaal voor 100 mijl (of 160 km) per uur rijden. Aangezien deze jongeren veel met snelheid bezig waren werden ze dus de ‘ton-up boys’ genoemd