Een rondleiding geven aan een groep mensen

U gaat een rondleiding geven aan een groep mensen. Of het nu gaat om een stadsrondleiding, een bedrijfsrondleiding door een fabriek of een culturele rondleiding door een museum, u wilt dat het een onvergetelijke ervaring wordt.

Iedere keer merkt u dat, ondanks uw inspanningen en goede voorbereidingen, uw verhaal niet bij alle deelnemers van de tour aankomt. Dit kan verschillende oorzaken hebben; u wordt niet goed begrepen, de deelnemers zijn snel afgeleid, u loopt met een te grote groep en u twijfelt of ze het verhaal wel interessant zullen vinden. Met een communicatiesysteem kunt u veel van deze problemen voorkomen en ervoor zorgen dat deelnemers u goed horen, betrokken blijven en de tour optimaal beleven.

Daarom in deze blogpost 6 redenen waarom een communicatiesysteem niet mag ontbreken tijdens uw tour:

1. U hoeft uw stem niet te verheffen of te schreeuwen om u verstaanbaar te maken voor de deelnemers van de tour. Via een communicatiesysteem kunt u zich gemakkelijk verstaanbaar maken door op een normaal geluidsniveau te communiceren via de microfoon van de headset. De deelnemers zullen duidelijk horen wat u zegt via de headset (oortelefoon) die zij dragen. Hierdoor is het ook geen probleem om grote groepen mensen rond te leiden.

2. Begrijpt u wat de gids zei?” behoort tot het verleden. Alle deelnemers, uitgerust met een communicatiesysteem, kunnen u goed verstaan en krijgen alle nodige informatie. Dit is zeker van belang in situaties waarin mensen of organisaties betaald hebben voor de rondleiding.

3. Als mensen de gids niet goed verstaan, kunnen ze afgeleid raken. Met een communicatiesysteem vergroot u de betrokkenheid van de deelnemende mensen bij de tour. Ze blijven ook beter bij elkaar als groep en dat is wel zo gemakkelijk.

4. U bent minder belastend voor de omgeving omdat u niet hoeft te schreeuwen om met de deelnemers te communiceren. In een fabriek of een stad kan het storend zijn voor omstanders als een gids staat te schreeuwen om met de deelnemers te spreken.

5. In het geval van een georganiseerde rondleiding kan het soms gebeuren dat onuitgenodigde mensen zich bij de groep voegen. Dit kan om verschillende redenen niet wenselijk zijn. Een communicatiesysteem voorkomt dit, omdat mensen zonder toursysteem niet kunnen meeluisteren.

6. Bij een duplex communicatiesysteem (tweeweg communicatie net als bij een telefoongesprek) kan er interactie zijn tussen de gids en de deelnemers. Iedereen in de groep kan via de headset horen wat anderen zeggen en daarop reageren. Een deelnemer kan bijvoorbeeld een vraag stellen, die u als gids direct kunt beantwoorden.

Iedereen hoort de vraag en het antwoord, dus de vraag hoeft niet herhaald te worden door de begeleider, want iedereen heeft het gesprek gehoord. Voor u als gids werkt dit efficiënt en de deelnemers aan de tour worden direct, duidelijk en helder geïnformeerd. Daarnaast maakt interactie een tour leuker en blijven deelnemers betrokken.

Bent u geïnteresseerd in een audio tour guide of communicatiesystemen voor andere doeleinden? Bezoek de website van Axitour Communication Solutions voor meer informatie.