Thuiswerken is goed voor de online verkoop van vrijetijdsschoenen

Het jaar 2020 zullen we niet snel vergeten. Dit is het jaar waar een virus uitbraak in China, Covid 19 genaamd de wereld op zn kop zet. Deze pandemie zorgt voor ongekende onzekere financiële tijden, wereldhandel komt stil te liggen en heel veel branches krijgen het moeilijk om het hoofd boven water te houden. In Nederland werd het in maart 2020 serieus omdat er toen een lockdown afgekondigd werd, dit was iets waar we nog nooit mee te maken hebben gehad. Dit leidt tot verschuiving in ons gedrag, mensen gingen hamsteren, bedrijven kwamen in nood, mensen verloren hun baan. De keerzijde van dit alles was dat de online handel hoogtij viert. De winkelstraten liggen er verlaten bij maar de online winkelstraat wist men steeds beter te vinden. Vooral ook diegene die voorheen niet online bestelde zijn ook aan het online winkelen geslagen. 

Waar we voorheen elke dag naar ons werk reden wordt nu geadviseerd om zo veel als mogelijk thuis te werken als het werk het toelaat. Doordat steeds meer mensen gaan thuiswerken is er dit jaar een verschuiving te zien in het type schoeisel wat er gekocht wordt. Zo worden er bijvoorbeeld veel minder nette schoenen verkocht, zoals lakschoenen, pumps, hakken en nette veterschoenen. Dit komt omdat officiële gelegenheden en bijvoorbeeld bruiloften niet doorgingen. 

Vrijetijdsschoenen die het goed doen op dit moment

De verschuiving in het type schoen wat online veel verkocht wordt merken ze ook goed bij Shoeplace. De online winkel die gespecialiseerd is in het vrijetijdsschoenen segment. Er worden nu veel meer sneakers, pantoffels, muilen en klusschoenen verkocht aldus Alex Konijnenburg van shoeplace. Dit type schoeisel, wordt ook wel gemaksschoenen of vrijetijdsschoenen genoemd,  is uitermate geschikt om thuis en om het huis te dragen. 

De verkoop van slippers en sandalen deed het ook goed en dat had vooral te maken met de mooie zomer en de indian summer die we nog in de maand september beleefde. Dit extra lange zomer seizoen kwam als een verrassing. 

Naast de verschuiving in het type schoeisel is er de afgelopen tijd ook veel meer online gekocht. Nu het weer kouder en natter wordt en mensen veel meer gaan wandelen zien we ook een toename in het wandelschoenen en outdoor laarzen segment. Zo zijn gevoerde regenlaarzen op dit moment erg populair. Het voordeel regenlaarzen, pantoffel en andere vrijetijdsschoenen is dat dit makkelijker online te bestellen is doordat de pasvorm iets minder nauw kijkt. Dus passen in een fysieke winkel is dus niet perse meer nodig. De online winkels konden in de corona tijd ook gewoon zonder problemen open blijven waardoor hier makkelijk naar uitgeweken kon worden. Deze tijd heeft meer mensen doen besluiten om online te gaan bestellen. 

Schoenenverkoop fysieke winkels daalde fors dit jaar

De keerzijde is dat de fysieke retailers het zeer moeilijk hebben gekregen door het wegblijven van de klanten. Veel ouderen kopen goede pasvorm schoenen die moet je echt bij een specialist laten opmeten. Maar door de angst voor besmetting bleven steeds meer ouderen thuis. 

Mede daardoor nam de verkoop in fysieke winkels juist af. Vooral in de maanden april, mei en juni kregen de offline verkopers een fikse daling voor hun kiezen: een afname van ruim 30 procent. Overall gezien is tot dusver geen goed jaar voor de schoenenbranche. Door het veel wegblijven van klanten in de winkelstraten zijn er dus eens stuk minder schoenen de fysieke winkel uit gegaan. Ook de extra verkoop van de online kanalen kon het verlies niet compenseren. 

Levering van de najaarscollectie wordt een probleem

Door de uitbraak van het virus heeft de schoenenproductie een lange tijd stil gestaan in de  verschillende landen waar de schoenproductie voornamelijk plaatsvindt.  Hierdoor krijgen veel winkel hun najaarscollectie niet op tijd binnen. Er zal dus creatief omgegaan moeten worden met de huidige collectie en gekeken moeten worden waar nog wel winter schoenen te verkrijgen zijn. Het is een jaar van buigen, aanpassen en in mogelijkheden denken. De situatie dwingt ons om zeer creatief te denken.