Een schoon bureau zorgt voor een gelukkigere werkplek. Een rommelig kantoor kan daarentegen ervoor zorgen dat je overweldigd wordt en je het gevoel hebt onproductief te zijn. Een werkplek rommelig maken is dan ook makkelijk. Het opgeruimd houden is moeilijk. Maar dat hoeft niet zo te blijven! Wij nemen een aantal belangrijke tips met je door, zodat jij mee kunt helpen het kantoor opgeruimd en schoon te houden en zo een fijne werkplek voor iedereen te creëren. 1. Ruim regelmatig opDe beste manier om alles netjes en schoon te houden, is door regelmatig op te ruimen. Als je iets niet gebruikt, gooi het dan weg. En dit geldt voor alles: papier, pen, folders, et cetera. Het neemt allemaal onnodige ruimte in op je bureau of in je lade. 2. Gebruik een lade of een organiserWil je het opgeruimd hebben maar kan iets niet weggegooid worden? Maak er dan een speciale plaats voor. Gebruik een lade voor specifieke spullen of een organiser om dingen zoals paperclips, pennen en potloden in op te bergen. Zo neemt het geen plaats in op je bureau, maar ziet het er toch netjes uit als je jouw la opent. 3. Een plaats voor allesWijs een specifieke plaats aan voor elk voorwerp op uw bureau. Dit geldt voor papieren, dossiers, nietmachines en alles . Als alles een plaats heeft, is het gemakkelijker dingen terug te zetten waar ze horen. 4. Grote schoonmaakHoudt ondanks het tussentijdse opruimen één of twee keer per jaar een grote schoonmaak op kantoor. Dit houdt in dat iedereen gezamenlijk zijn of haar aandeel levert en dat alles wordt opgeruimd. Elk kastje, elke lade: alles wordt opgeruimd. Op die manier blijven spullen die er toch doorheen geslipt zijn niet te lang liggen. Een handige methode tijdens zowel grote als kleine opruimbeurten is de 5S methode. |
https://www.goededoelenwereld.nl/dienstverlening/wat-is-de-5s-methode/ |
