Hoe haal je het meeste uit een administratiefranchise?

Wil je graag franchise administratiekantoor tips? Het wordt ook in de dienstensector steeds populairder om franchisenemer te worden. Onder andere boekhouders, juristen en adviesbureaus zetten die stap. De voordelen zijn duidelijk: je kunt je bedrijf een enorme duw in de rug geven door gebruik te maken van een al bestaand concept voor een onderneming. Wat zijn de caveats van het afnemen van een franchise?

 

Win informatie in over de franchise

Dit lijkt vanzelfsprekend, maar niet elke franchise is even happig om je alle details over zijn bedrijfsvoering uit de doeken te doen. Het helpt dan om contact te leggen met bestaande franchisenemers die je eerlijke prognoses voor je onderneming willen geven. Ook kunnen ze je wijzen op eventuele addertjes onder het gras.

 

Realiseer je aan welke plichten je gebonden bent

In ruil voor een vliegende start van je bedrijf conformeer je je aan een aantal regels van de franchise. Zo gelden er (begrijpelijkerwijs) eisen op het gebied van huisstijl en marketinguitingen. Minder aangename eisen kunnen een verplichting tot relocatie en een concurrentieverbod zijn.

 

Ga na wat de kosten zijn

Je betaalt een aantal kosten om je lid van een franchise te mogen noemen. De entry fee (€5.000 tot €10.000) is eenmalig. Er gelden periodieke kosten voor het lidmaatschap. Soms ben je de franchisegever ook een percentage van je winst verschuldigd. Klinkt dit niet erg positief? Er zijn ook franchises zonder winstoogmerk. Binnen de dienstensector is dit bijvoorbeeld De Kubus Coöperatie, die specialisten uit de administratieve, juridische en financiële branches onder zijn hoede neemt.